Actualiteit

De propagandaoorlog aangaande Palestina: aan welke kant sta jij?

Uit solidariteit en broederschap voor het leed van onze Palestijnse medemoslims, staan moslims uit diverse windstreken van de wereld op en bieden steun aan de onderdrukten in bezet Palestina. Ondanks de vele generaties die elkaar sinds het begin van de negentiende eeuw hebben opgevolgd, heeft deze nobele Oemma deze bezetting en onderdrukking van de gezegende gebieden nooit opgegeven. Ook onze jongere generatie verkiest het opstaan tegen onrecht en onderdrukking boven het passief toekijken langs de zijlijn.

Net zoals dat gaat met conflicten, spelen taal en symbolen hier ook een belangrijke rol. De propaganda van ideeën van beide kampen, is cruciaal. Naast de fysieke oorlogen en politieke conflicten is de propagandaoorloog onmiskenbaar. De mate van geloofwaardigheid en invloed van de deze propagandistische ideeën in het publieke domein, zal bijdragen aan diens nederlaag of overwinning. Dit maakt het bewustzijn hierover een absolute noodzaak, zodat een duidelijk en degelijk standpunt ingenomen kan worden op het pad richting de overwinning.

Er zijn werkelijk talloze voorbeelden die we kunnen gebruiken maar ik zou het graag willen beperken tot slechts een aantal voorbeelden met betrekking tot de term “Palestijnse kwestie” of de “Palestijns-Israëlische kwestie”.

Al direct stuiten we namelijk door de termen “Palestijnse kwestie” of het “Palestijns-Israëlisch kwestie” te gebruiken, tegen het probleem aan van deze propagandaoorlog door het conflict in het taalgebruik te reduceren tot een lokale kwestie tussen twee volkeren, enerzijds de Palestijnen en anderzijds de Israëliërs. Terwijl de kwestie geen nationalistische kwestie is maar een islamitische kwestie die de gehele Oemma aangaat, aangezien het gaat om een fysieke bezetting van een islamitisch land, onderdrukking van moslims en bezetting van één van de Heilige plaatsen van islam. Allah  zegt hierover:

سُبۡحَٰنَ ٱلَّذِيٓ أَسۡرَىٰ بِعَبۡدِهِۦ لَيۡلٗا مِّنَ ٱلۡمَسۡجِدِ ٱلۡحَرَامِ إِلَى ٱلۡمَسۡجِدِ ٱلۡأَقۡصَا ٱلَّذِي بَٰرَكۡنَا حَوۡلَهُۥ لِنُرِيَهُۥ مِنۡ ءَايَٰتِنَآۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلۡبَصِيرُ

“Verheerlijkt is Hij Die ’s nachts Zijn dienaar (Mohammed) van de Al-Masjid al-Haram (de Gewijde Moskee te Mekka) naar de Verste Moskee (De Al Aqsa moskee in Palestina) heeft gebracht, waarvan Wij de omgeving gezegend hebben opdat Wij hem Onze Tekenen kunnen laten zien. Waarlijk, Hij is de Alhorende, de Alziende. (VBK: Soera al Israa: 1)

En:

وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَٰذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا

“En waarom strijdt gij niet voor de zaak van Allah en voor de zwakken — mannen, vrouwen en kinderen – die zeggen: “Onze Heer, neem ons uit deze stad waarvan de bewoners onderdrukkers zijn en schenk ons een vriend en een helper uwerzijds.” (VBK: Soera An Nisaa: 75 )

Ook is het is overgeleverd door Aboe Hoerairah (ra) dat de Profeet (صلى ألله عليه وسلم) heeft gezegd: “Benijd elkaar niet. Bied niet tegen elkaar op. Haat elkaar niet. Wend jullie niet af van elkaar. Verkoopt niet ten laste van elkaar. En wees broeders, O dienaren van Allah. De moslim is de broeder van de andere moslim. Hij doet hem geen onrecht aan, laat hem niet in de steek, liegt hem niet voor en veracht hem niet. Godsvrucht bevindt zich hier – hij wees tot drie keer toe naar zijn borst. Het is erg genoeg voor iemand om zijn moslimbroeder te verachten. Alles van een moslim is onschendbaar voor een andere moslim: zijn bloed, zijn bezitting en zijn eer.” (Moeslim)

De bovenstaande teksten duiden aan dat de kwestie zich weliswaar lokaal afspeelt maar desalniettemin een islamitische kwestie is die de Oemma aangaat.

Dit maakt daarom het zwaaien met bijvoorbeeld Palestijnse vlaggen des te meer problematisch omdat men ten prooi valt aan de propaganda van de vijand, die ons wil doen laten geloven dat het slechts om een nationalistisch conflict gaat. Daarnaast dienen we als moslims bewuster om te gaan met dit soort symbolen. Dit om de volgende redenen:

Het erkennen van deze vlag als symbool voor Palestina, is het erkennen van de nationalistische lijnen die getekend zijn door de koloniale machten. Feitelijk is dit de bron van alle ellende geweest in de moslimwereld. De val van de Ottomaanse Khilafah en de verdeling van islamitisch grondgebied in kleine nietszeggende landen heeft geleid tot de verdeeldheid van de Oemma.

Hierdoor kon Palestina met gemak bezet worden en tot op heden bezet blijven. Het was de Balfour-verklaring van de koloniale machten die de zionistische plannen voor een Joods nationaal tehuis, midden op islamitisch grondgebied (Palestina) heeft verzekerd. En tot op heden alle hulp biedt voor het voortbestaan en de continuering van “Israël”, ondanks haar gruweldaden en overtredingen.

Bovendien is de huidige Palestijnse vlag een afgeleide van de vlag van de zogeheten Arabische Opstand tegen de Ottomanen, onder leiding van de verrader en Britse agent Hoessein bin Ali, ook wel bekend als de sjarief van Mekka. Dit maakt dat deze vlag een symbool van verraad is aan de Oemma. Die werd nota bene aangestuurd en gedirigeerd door de voormalige grootmacht Engeland.

Niet veel later werd deze vlag een symbool voor de Arabische Socialistische Ba’ath-partij zoals die van o.a. de tiran Basjar al-Assad. En alle leiders die zich vijandig opstellen tegen islam en de moslims.

Daarom dienen we, als we daadwerkelijk willen opkomen voor onze broeders en zusters in Palestina ook het taalgebruik en de symbolen in acht te nemen. Het zou te gek voor woorden zijn om precies die termen en symbolen te gebruiken die juist hebben geleid tot de val van onze eenheid, waardoor we terecht zijn gekomen in deze benarde situatie.

De weg voorwaarts is dat we ons op z’n minst hiervan bewust zijn en dat we met zorgvuldigheid enkel termen, benamingen en symbolen kiezen en gebruiken die gebaseerd zijn op Islam, zodat een specifieke manier van denken binnenin de Oemma dominant wordt.

Okay Pala

Media vertegenwoordiger van Hizb ut Tahrir Nederland
Back to top button