We staan aan de vooravond van het nieuwe Islamitische kalenderjaar (1438). De gezegende maand Moeharram staat voor de deur in sja Allah. De Hidjrah van de Profeet (saw) luidde een nieuw tijdperk in, waarbij de eerste Islamitische Staat werd gevestigd in Madinah, dat voorheen bekend stond als Yathrib. Het vormde later de basis voor de opstelling van de Hidjri kalender. Bovendien stelde Al Haafidh Ibn Hadjar Al ‘Asqalani over Abdullah Ibn Zoebair (ra):

وكان أول مولود ولد في الإسلام
Hij was het eerste kind dat werd geboren in Islam

Hoewel hij het eerste kind was van de Moehadjirien, dat werd geboren in Madinah, geeft dit de significantie weer van de Hidjrah naar Madinah.

Ibn Kathir stelt in zijn boek Al Bidaayah wal Nihaayah dat toen het bevel van de Hidjrah werd uitgevaardigd, Allah (swt) het volgende vers openbaarde:

وَقُل رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا

En zeg: “O mijn Heer, laat mijn intrede een goede intrede en mijn uitgang een goede uitgang zijn. En schenk,mij van U een gezag dat tot hulp zou kunnen strekken.” (VBK, soera al-Israa, vers 80)

Ibn ‘Abbaas (ra) zei hierover:

كان النبي صلى الله عليه وسلم بمكة ثم أمر بالهجرة ، فأنزل الله

De Profeet (saw) vertoefde in Mekka waarna Allah (swt) hem beval de Hidjrah te verrichten, waarna Allah (swt) het volgende vers openbaarde:

وَقُل رَّبِّ أَدْخِلْنِي مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِي مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا

En zeg: “O mijn Heer, laat mijn intrede een goede intrede en mijn uitgang een goede uitgang zijn. En schenk,mij van U een gezag dat tot hulp zou kunnen strekken.” (VBK, soera al-Israa, vers 80)

Wat betreft het laatste gedeelte van het vers:

وَاجْعَل لِّي مِن لَّدُنكَ سُلْطَانًا نَّصِيرًا
‘’En schenk,mij van U een gezag dat tot hulp zou kunnen strekken.”

Al Hassan heeft hierover gezegd, zoals vermeld in de Tafsir van Imam Al Baghawi dat de Profeet (saw) de autoriteit zou verkrijgen en zou zegevieren over de Perzen en Romeinen (die tot dan toe de wereldmachten waren).

Qataadah zei hierover:

‘De Profeet (saw) wist dat hij geen werkelijke macht zou hebben behalve met gezag/autoriteit, waarop hij (saw) om gezag en hulp vroeg: het Boek van Allah, Zijn Hoedoed en de vestiging van Zijn Dien.’

Deze voorbeelden tonen aan dat de Profeet (saw) geen werkelijke autoriteit had zonder de aanwezigheid van een politieke entiteit waar de wetten van Allah (swt) worden geïmplementeerd. Heden ten dage in de afwezigheid van een dergelijke politieke entiteit (Khilafah) is dit een belangrijke les voor ons om wederom te werken voor de terugkeer hiervan (in de moslimwereld) opdat Islam alomvattend ten uitvoer wordt gebracht, zoals Allah (swt) dat heeft verordend.

Comments

comments

DELEN