Voor de moslimgemeenschap in Nederland is het onderwijzen van hun kinderen volgens islamitische normen en waarden een van de meest prominente belangen die zij graag gerealiseerd wil hebben in Nederland. Het onderwijs voor kinderen vanaf de basisschool en het voortgezet onderwijs is voor vele moslims in Nederland belangrijk omdat dit de meest vruchtbare levensperiode is van een kind waarbij de basis van zijn of haar persoonlijkheid wordt gevormd.

Het is vanzelfsprekend dat moslimouders islam als hun meest belangrijkste nalatenschap zien aan hun kinderen en zodoende is het bouwen van Islamitische basisscholen en middelbare scholen een terecht agendapunt dat aandacht vereist. Het is echter tevens belangrijk om er vanuit te gaan dat het bouwen van scholen en instituten voor kinderen ook rekening houden met het vraagstuk; welk doel dient het bouwen van scholen precies? En vooral ook hoe waarborgen wij als moslims dat ons inzet hierbij ertoe leidt dat onze kinderen volgens Islam hun leven zullen gaan leiden?

Om antwoord te geven op deze vraag moeten we eerst stilstaan bij de term identiteit en in het verlengde de Islamitische identiteit. Meestal als men spreekt over identiteit wordt hierbij gedacht aan wie een persoon is. De naam, zijn ethnische achtergrond, sociale en maatschappelijke status en eventueel ook zijn opleidingsachtergrond wordt gelinkt aan de term identeit. In de tijd van de Profeet ﷺ was bijvoorbeeld de afkomst van een persoon de voornaamste factor van iemand’s identiteit. Het ging zelfs zo ver dat het niet alleen maar ging om de Qoeraisji stam maar zelfs binnen de stam zelf had je ‘substammen’ die zich sterk vasthielden aan hun specifieke afkomst. Kort gezegd, de identiteit die men kiest, heeft directe impact op de manier hoe men kijkt naar de wereld en hoe hij zich gaat gedragen.

Voor wat betreft de identiteit die bestaat uit een individuele kant (wie ben ik?) en een collectieve kant, (bij welke groep hoor ik op basis van wie ik ben?). Daarbij is het belangrijk te vermelden dat een identiteit zich onderscheidt van al het andere wat men niet is. Men is een kapitalist, dan is hij zeker geen communist et cetera. Verder is het belangrijk dat de identiteit zich kenmerkt door vastberadenheid, eer en trots op de identiteit die gekozen is.

Dit is dus belangrijk om te realiseren als men het Islamitisch onderwijs wil vestigen in Nederland ten behoeve van de Islamitische identiteit. Het onderwijs voor moslimkinderen dient dus de Islam op zodanige wijze over te brengen dat de identiteit van de kinderen Islamitisch wordt en ook blijft. Met andere woorden, Islam zou niet alleen gedoceerd moeten worden als een set van regels en kennisoverdracht. De vastberadenheid, de trots en de overtuiging dat de moslim behoort tot de groep “de Oemma” vormen een essentieel inzicht om de Islamitische identiteit te onderwijzen aan kinderen.

Comments

comments

DELEN