Waarom wordt er in Islam zoveel aandacht besteed aan jouw innerlijke dimensie ? Geleerden hebben hier bergen aan boeken over geschreven omdat het innerlijke aspect van ieder mens bepalend is voor alles wat daarna komt. Namelijk zijn uiterlijk, zijn gedrag en zijn manier van doen en laten in het openbaar en in het geheim. Het innerlijke aspect van een moslim is een belangrijk aandachtspunt om goede daden te blijven verrichten.

Moslims die zijn opgegroeid in de m­oslimlanden hebben een ander karakter dan wij hier in het Westen gewend zijn. Het is niet zo dat de een per se beter is dan de ander. Maar we zien bijvoorbeeld dat familiewaarden in de moslimlanden veel meer leven dan in het Westen. Wij groeien op om ons zoveel mogelijk te concentreren op ons eigen geluk en ons eigen succes. Los daarvan, wij groeien op met veel minder islamitische symbolen om ons heen. Ga je naar Marokko of Indonesië dan hoor je constant de Adhan om je heen, de Koran wordt afgespeeld op straat en in de winkels, je hebt overal moskeeën en vrijdagmiddag is het normaal dat je naar het vrijdaggebed gaat. Natuurlijk zijn er veel problemen in de moslimlanden en zeker ook op islamitisch gebied. Maar waar wij ons op willen concentreren is het feit dat de omgeving een enorme invloed heeft op onze persoonlijkheid.

Wij leven hier in het hart van het Westen en men heeft zijn eigen lusten als afgod genomen. Vrijheid staat centraal wat geen islamitisch idee is. Islam is namelijk onderwerping aan Allah (swt). Die vrijheid wordt ons wel van jongs af aan aangeleerd vanaf de basisschool en de vrienden die we maken, krijgen ook hetzelfde beeld mee.

Wat je hierdoor krijgt is dat wij opgroeien met een mengelmoes van zuivere ideeën van Islam en westerse  ideeën. Het leidt ertoe dat je ziet dat vele moslims bidden, vasten en zakaat betalen, maar toch haram zaken verrichten. Dit gebeurt zowel in het geheim als in het openbaar. Het is daarom belangrijk dat wij stilstaan bij de vraag: hoe kan ik aan mezelf werken om een goede moslim te zijn? Dat is niet eens het moeilijkste. Iedereen kan binnen een mum van tijd beginnen met praktiseren. Het vasthouden aan Islam en het volhouden om de verplichtingen te blijven doen, daar zit de echte uitdaging. En zoals we net al hebben gezegd, de omgeving hier in het Westen zal niet met jou meewerken om je te helpen praktiseren. Sterker nog, als je niet oppast sleurt deze situatie jou naar de afgrond.

Allereerst moeten wij beginnen met het creëren van een goed begrip over hoe je het makkelijkst goede daden kunt verrichten, zonder dat het je extreem veel energie of wilskracht gaat kosten. Het begin is dat jij jouw wereldbeeld moet baseren op Islam in alle zaken. Goed of fout moet in jouw ogen altijd gebaseerd zijn op wat halal en haram is. Geen uitzondering, ook al gaat het in tegen jouw eigen belangen. Allah (swt) zegt bijvoorbeeld dat rente verboden is. Jij gaat dan niet rente gebruiken om geld te verdienen. Ons begrip van Islam is niet iets wat vaststaat, het beweegt constant. Ons begrip van Islam wordt of met de dag zwakker of met de dag sterker. Hoe kan dat? Dat komt omdat onze inzet bepalend is om Islam en haar cultuur te willen leren. Dus wees proactief, ga niet achteroverleunen maar pak eens een Sierah boek op. Desnoods luister je naar een audioboek of een podcast. Jij bepaalt hoe sterk jouw begrip is met jouw inzet. Hoe meer je te weten komt over Islam, hoe meer vrees je gaat krijgen voor de dingen die haram zijn. En het moet zeker niet bij een keer blijven. Vergeet niet dat de Koran een constante reminder geeft. Het feit dat de verzen van de Koran heel vaak hetzelfde herhalen is niet zonder reden. Die herhaling van waarschuwingen van de bestraffing en de beloning is de sleutel naar succes.

Zodoende moeten wij bij onze eerste stap in het vormen van de islamitische persoonlijkheid in ons achterhoofd houden dat het vormen van de islamitische persoonlijkheid een dagelijkse bezigheid is die wij ondernemen. Het is niet een bestemming maar een reis die wij afleggen om uiteindelijk in het Hiernamaals beloond te kunnen worden door Allah (swt).

Het tweede wat wij moeten doen in onze vorming van een islamitische persoonlijkheid is ervoor zorgen dat wij ook onze daden gaan baseren op Islam, op halal en haram. Wij hebben eerst gesproken over ons wereldbeeld; dus hoe sta in je het leven en wat is je doel hier op aarde? Nu is het ook de bedoeling dat we ons wereldbeeld gaan toepassen op onze daden. En de beste manier om te beoordelen of je in lijn met Islam handelt, is de manier waarop je omgaat met je vrije tijd. Wat doe je het liefst? Als je hart neigt naar chillen, clubs of andere onzinnige bezigheden, weet dan dat je wordt bedrogen door het wereldse leven. Allah (swt) zegt ook continu in de Koran dat het wereldse leven slechts tijdelijk is, een illusie.

Daarnaast moeten wij een aantal valkuilen niet onderschatten en rekening houden met het feit dat wij onze zwaktes goed kennen. Tegenwoordig lijkt het alsof social media een pilaar van de samenleving is geworden. Het is voor jong en oud een dagelijkse bezigheid. Social media op zich kent ook zijn goede kant als het gaat om kennis verspreiden en dat soort zaken. Je kan het voor goede dingen gebruiken of voor slechte dingen. Social media maakt iemand niet per se beter of slechter. Het gaat erom wat je ermee doet. Wat social media eigenlijk met ieder mens doet, is hetgeen naar boven halen wat al in hem zat. Ben je iemand die een gezicht aan de mensen laat zien maar op social media zit je in het geheim naar verboden zaken te kijken? Dat is iets waar je zelf voor hebt gekozen. Jij kiest ervoor om die tools zo te gebruiken.

Het punt dat ik hier wil maken is dat het tegenwoordig enorm makkelijk is om in het geheim te zondigen met alles wat we nu ter beschikking hebben. Iedereen weet dat dit gedrag onze islamitische persoonlijkheid niet ten goede komt. Maar hoe ga je hiermee om? Hoe ga je om met al die verleidingen terwijl er ook goede dingen met social media gedaan kunnen worden? Dit is waar overtuiging en wilskracht moeten samenwerken om consistent te blijven en weg te blijven van haram. Wanneer niemand jou ziet. Jij bent alleen of je bent ergens waar niemand jou kent, niemand weet dat je moslim bent of niet, dit zijn de momenten waarop jouw overtuiging dat Allah (swt) jou ziet van belang is. Daarnaast moet jij vanuit jezelf uitspreken dat je niet eens wilt zondigen. Dat is wilskracht. Wilskracht is niet alleen maar verplichtingen doen die je eigenlijk liever niet zou willen doen. Je ziet het vaak terugkomen in motivatie-video’s van allerlei goeroes en sprekers. Nee, wilskracht is ook de aanroep naar jezelf toe dat jij Allah WILT gehoorzamen in plaats van alleen maar dat je Allah MOET gehoorzamen. Beide gedachten moet je jezelf aanleren om die regelmaat te krijgen in je daden. Voor wat betreft het zondigen in het geheim is er een mooie en belangrijke hadith hierover, vooral omdat dit een epidemie op zich is geworden:

“Ik weet voorzeker dat er sommigen van mijn Oemma zullen aankomen op de Dag des Oordeels met goede daden die net zo hoog zijn als de berg Tihama. Maar Allah zal hun daden verpulveren tot stof.” Thawban zei: O Boodschapper van Allah beschrijf hen aan ons zodat wij niet een van hen zullen worden zonder dat wij het weten. Hij zei: Zij zijn jouw broeders en van onder jullie en zij nemen van de nacht zoals jullie doen (nachtelijke gebeden etc.) maar wanneer zij alleen zijn met de verboden (haram) van Allah dan overtreden zij die.”  (Ibn Majaah en betrouwbaar bevonden op autoriteit van al-Kanaani).

Je islamitische persoonlijkheid heeft dus niet alleen maar kennis nodig, je moet ook willen streven naar goede daden om je persoonlijkheid vast te houden en te laten groeien. Want zonder groei is er alleen maar achteruitgang.

Comments

comments

DELEN