Ramadan is zonder enige twijfel de maand van Taqwa. Het is de maand waarin de Koran is geopenbaard via de engel Djibriel aan Mohammad ﷺ. Het is de maand waarin de moslim door Allah ﷻ is bevolen om te vasten opdat hij zijn taqwa bij Allah ﷻ kan versterken.
Maar wat is taqwa eigenlijk? Is het een gevoel dat je moet hebben als je de Koran hoort? Of als je geconcentreerd aan het bidden bent zonder afleidingen? Allah ﷻ heeft Taqwa vele malen in de Koran genoemd en degene die het beheersen worden de Moetaqoon genoemd of vrij vertaald Godsvrezenden. In de Koran wordt taqwa ook veel geprezen en het gebrek eraan wordt ook vaak aangewezen als een reden waarom mensen in het hellevuur belanden. Het is daarom erg belangrijk om hier stil bij te staan.
Het woord taqwa komt van waqiya en het betekent het zichzelf beschermen en daarna handelen. Neem bijvoorbeeld het autorijden in de winter. Een bestuurder ziet als de weg glad is dat hij zijn rijgedrag moet aanpassen. Ongeacht of hij nu in een snelle auto rijdt of dat hij van snelheid houdt. Als er ijzel en sneeuw op de weg ligt, is iedereen onderhevig aan een aangepast rijgedrag indien je veilig op je bestemming wil aankomen.
In de islamitische context betekent het dus jezelf beschermen tegen de woede en bestraffing van Allah ﷻ. Dus taqwa wordt dan beschreven als de handelingen die de dienaar verricht om zichzelf te beschermen tegen de woede en bestraffing van Allah ﷻ.
Taqwa is zelfs zo belangrijk dat de Profeet ﷺ het nogmaals had benadrukt in zijn afscheidspreek. Hij ﷺ zei: “De mensen die taqwa hebben, zijn de mensen die vermeden hetgeen Allah verboden heeft verklaard en daden verrichten wat Allah verplicht heeft gesteld.”
Beloningen voor taqwa
De beloningen voor degene taqwa beheersen, de vrees voor Allah ﷻ hebben en aantonen in hun daden, is groot. Allah ﷻ zegt veelvuldig in de Koran dat de moetaqoon worden beloond met djannatoel firdauws, de hoogste rang in het paradijs.
Allah ﷻ zegt in de Koran:
وَلِمَنۡ خَافَ مَقَامَ رَبِّهِۦ جَنَّتَانِ
“En voor wie vreesde om (bij de afrekening) voor zijn Heer te staan (en de zonde afzweert), zijn er twee Tuinen (in het Paradijs)!” (Zie VBK Soerat Ar Rahman, vers 46)
Taqwa in de praktijk
Hoe ziet taqwa er in de praktijk uit? Hoe kunnen wij een moetaqqi worden? Allah ﷻ heeft in verschillende ayaat dit ook uitgelegd. Allah zegt in Soerat Al a’raaf het volgende:
إِنَّ ٱلَّذِينَ ٱتَّقَوۡاْ إِذَا مَسَّهُمۡ طَٰٓئِف مِّنَ ٱلشَّيۡطَٰنِ تَذَكَّرُواْ فَإِذَا هُم مُّبۡصِرُونَ
“Waarlijk! Degenen die godvrezend zijn, gedenken Allah zodra de kwade gedachten van Sjaitaan bij hen opkomen, waardoor zij kunnen onderscheiden.” (Zie VBK: soerat Al A’raaf vers201)
De moettaqi herkent dus de kwade gedachtes van sjaitan en hij anticipeert hierop door op tijd te handelen. Meestal zullen de mensen geen moeite hebben om taqwa te tonen in het openbaar waar iedereen hen kan zien. Maar het is het moment dat de persoon alleen is dat sjaitan naar hem toekomt en hem allerlei kwade zaken influistert. Hier wordt dus de werkelijke kracht van iemands taqwa geopenbaard.
Daarnaast wordt taqwa in de praktijk gerealiseerd of gepraktiseerd door het naleven van de islamitische verplichtingen die Allah ﷻ ons heeft gegeven. Het gaat er niet alleen maar om dat je het doet maar ook in hoe snel je je (letterlijk en figuurlijk) haast om de sjaria te volgen. Als het gebed ingaat voor maghrib (en dus iftaar) betekent dat voor jou hetzelfde als de tijd dat ‘asr ingaat, binnen en buiten ramadan. Dit is hoe taqwa zich verder ontwikkelt bij een moslim.
Taqwa de kern van Ramadan
Dus deze eigenschap is eigenlijk de kern van Ramadan en onze ambitie die wij willen behalen middels de regels na te leven die Allah ﷻ ons heeft opgelegd.
Taqwa beperkt zich echter niet alleen tot een individu. Dus het beeld moet niet zijn dat degene die zich afzondert van de mensen en veel daden van aanbidding verricht een moetaqqi is. Taqwa is ook en zelfs belangrijker dan de individu ook het bindmiddel van de samenleving. De gehele Oemma is een geprezen Oemma omdat wij Allah ﷻ in de eerste instantie oproepen tot het goede (amr bil ma’roef) en in de tweede instantie in Hem ﷻ geloven.
Wij trainen onszelf deze maand om meer vrees voor Allah ﷻ te hebben maar tegelijkertijd is het net zo belangrijk om ook anderen op te oproepen om vrees voor Allah te hebben met de mogelijke middelen die we hebben. Het succes van de Islamitische samenleving komt omdat wij Allah gehoorzamen en daarom de Islamitische regels willen gehoorzamen.