Sylvana Simons kreeg onlangs veel bagger over zich heen en dit is niet de eerste keer. Toen ze zich mengde in het debat rondom Zwarte Piet was het ook raak. En wat te denken van rapper en docent Gideon Everduim die aanschoof bij Nieuwsuur om te spreken over etnische profilering en institutioneel racisme. Het leek een ouderwets voorbeeld van ‘voor dovemansoren spreken’. De smaak hierbij is wrang en het paternalistische gehalte is hoog. Het is dan makkelijk om de ander te betichten van provocatie of uitspraken als ‘plaats jezelf toch niet steeds in die slachtofferrol’ te bezigen. Empathisch vermogen ontbreekt bij deze paternalistische houding. Deze wordt gekenmerkt door gezag over de ander (in dit geval blanke suprematie ) en er wordt een norm vastgesteld van goed en fout die voor iedereen moet gelden. Een voorbeeld hiervan: ‘Ik vind Zwarte Piet aanstootgevend’. Ach, stel je niet zo aan, het is onderdeel van een eeuwenlange traditie. Deze stellingname biedt geen ruimte voor een vruchtbare discussie. Maatschappelijke problemen die ons allen raken dienen bediscussieerd te worden en niet in de doofpot gestopt te worden, omdat het mogelijkerwijs tegen het zere been van de politieke elite zou zijn. Gideon Everduim legde bij Nieuwsuur de vinger op de zere plek toen hij over institutioneel racisme sprak: “Het zit in het onderwijs, politie en justitie, op de arbeidsmarkt en ook in politiek Den Haag. Het racisme is institutioneel, het gaat verder dan de burger.”

Humberto Tan werd donker en dom genoemd. Clarence Seedorf heeft in Nederland ondanks zijn imponerende palmares nooit echt waardering gekregen. Quinsy Gario werd door GeenStijl een terrorist genoemd en bij P&W kon Henk Westbroek zijn blanke superioriteitsgevoel niet onder stoelen of banken steken.

Hetzelfde gold voor een van de gasten bij RTL Late Night die openlijk toegaf dat een gespierde “neger” met tattoeages eerder wordt gezien als verdachte dan een blanke. De protestactie van een vrouw in Den Haag deed denken aan de burgerlijke ongehoorzaamheid van Martin Luther King Jr. en de Civil Rights Movement in de jaren ’60 van de vorige eeuw. Dat terwijl 70 jaar geleden de geallieerden tijdens de Tweede Wereldoorlog veelal afhankelijk waren van Surinaams bauxiet en Nederland gesteund werd door Surinaamse strijdkrachten van de Schutterij en de Prinses Irene Brigade.

De kolonisatie heeft de Nederlandse staat bovendien veel goud opgeleverd en zonder Martha zou Sesamstraat een stuk minder populair zijn. Nu naar de orde van de dag: éénieder die slachtoffer is van racisme en in het bijzonder op basis van huidskleur; weet dat er een ideologie is die een eind heeft gemaakt aan racisme en de mensen enkel beoordeelt op basis van godsvrucht. Deze unieke leefwijze heeft het hart van Malcolm X geopend en hem iets beters gegeven dan een ander virus genaamd ‘Black Nationalism.’ Het heeft een donkere slaaf die niet hoog op de maatschappelijke ladder stond, een verheven positie geschonken en alle vormen van racisme, nationalisme, tribalisme en patriottisme verboden. Voorwaar, diens naam is Islam.

يَا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُم مِّن ذَكَرٍ وَأُنثَىٰ وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا ۚ إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ

“O mensen, Wij hebben jullie uit een man en een vrouw geschapen en Wij hebben jullie tot volkeren en stammen gemaakt opdat jullie elkaar zouden kennen. De voortreffelijkste van jullie is bij Allah de godvrezendste. Allah is wetend en welingelicht.” (VBK, soera al-Hoedjoeraat, vers 13)

Comments

comments

DELEN