Een nieuwe hype is geboren: Pokémon Go. De term hype wordt door Van Dale omschreven als ‘iets nieuws dat tijdelijk sterk de aandacht trekt, maar weinig voorstelt’. Of je je nu begeeft op een treinstation, in het verkeer, op het vliegveld of de krant openslaat en nieuwspagina’s afstruint, Pokémon Go overschaduwt belangrijke wereldpolitiek. Het doet me denken aan een eerdere hype die wereldwijd veel losmaakte: de Harlem Shake, oorspronkelijk een dans uit Harlem (New York), in de jaren tachtig geïnitieerd door een persoon met het pseudoniem Al B. In 2012 werd het in een nieuw jasje gestopt.
Een fenomeen dat in 2012 begon als een single van de Amerikaanse dj en muziekproducent Baauer groeide uit tot een internetfenomeen na een release op Youtube in februari 2013. Wereldwijd namen mensen het initiatief om deze Harlem Shake uit te voeren en er is zelfs een nieuwe term geboren om degenen die zich maar niet kunnen verlossen van de zorgen die het participeren in deze Harlem Shake met zich mee heeft gebracht, te beschrijven namelijk PTHSS (Posttraumatisch Harlem Shake Syndroom, ook wel PTHSD (Posttraumatisch Harlem Shake Disorder) genoemd.

De Harlem Shake heeft ook diverse moslimlanden bereikt. Zo zorgde dit in Tunesië voor enige opschudding en leidde dit bijna tot het wegsturen van studenten van het Père Blanc college in de hoofdstad Tunis. In Egypte werd de Harlem Shake video gebruikt door leden van de oppositie tegen de Egyptische ex-president Mursi. In de VS leidde het zelfs tot het ontslaan van mijnwerkers. Een baas ontsloeg zijn personeel nadat zij de Harlem Shake uitvoerden en opnamen in de mijnen.

Ook Pokémon Go zorgt voor veel ophef. Veilig Verkeer Nederland waarschuwt voor de gevaren van het spel en voorziet een toename van het aantal verkeersdoden. Ziekenhuiskamers die normaliter niet toegankelijk zijn voor onbevoegden, worden betreden door gamers die op zoek zijn naar virtuele beestjes. Zelfs gebedshuizen, waaronder kerken en moskeeën worden massaal bezocht, niet voor spirituele doeleinden, maar in de jacht op Pokémon-figuurtjes. Samenlevingen raken ontregeld door een applicatie en alsof het nog niet gek genoeg is, bestaat er nu zelfs een vacature genaamd Pokémontrainer. Critici stellen dat dit spel tekenend is voor de groeiende individualisering. Samenlevingen waarin sociale cohesie ontbreekt en mensen zich in hun eigen leefwereld bevinden, zonder rekening met anderen te houden. Voorstanders stellen dat het mensen bij elkaar brengt. Mensen raken weer met elkaar aan de praat in een tijd waarin de virtuele wereld de reële wereld voorbijstreeft. Het doet me denken aan de uitspraak van Noam Chomsky: “The general population doesn’t know what’s happening, and it doesn’t even know that it doesn’t know.”

Terwijl Pokémon Go de mensen oproept om Pokémon in het echt te ontdekken, vergeten velen hierdoor wat er zich in de realiteit afspeelt, tot op het punt dat ik een artikel las waarin stond dat Pokémon Go precies de afleiding is die Amerika nodig heeft na een bloedige week, die gekenmerkt wordt door buitensporig politiegeweld en protesten. Men zou terecht kunnen stellen dat dit slechts een van de vele vormen van vermaak is. Echter gaat het in deze context niet zozeer om de vraag of vermaak toelaatbaar is, maar hoofdzakelijk over de gevolgen die deze hype met zich meebrengt (waaronder apathie). In het licht van deze ontwikkeling is het belangrijk om stil te staan bij de weg die de mensen wereldwijd inslaan. Als moslims dragen we de verantwoordelijkheid om de boodschap van Islam uit te dragen en de mensen op te roepen tot het licht van Islam. Mensen zijn op zoek naar Pikachu, voor ons de mogelijkheid om met de mensen in gesprek te gaan over de zoektocht naar de Schepper en Zijn boodschap. Mensen worden op grote schaal afgeleid van de werkelijke problemen die er spelen. Dit spel dient niet zozeer als bron, maar als katalysator. Aan ons om met de mensen in gesprek te gaan over de werkelijke problemen waar we ons over dienen te buigen.

Comments

comments

DELEN