De maand Ramadan staat in sja Allah voor de deur. Een maand die talloze zegeningen kent en de moslimgemeenschap bijeenbrengt. Het is ook een periode waarin de uitspraak: ”Wees geen Ramadan moslim” veelvuldig wordt gebezigd. Men zou hierover kunnen zeggen dat de Ramadan juist een nieuw begin kan inluiden. Echter kan deze uitspraak ook doelen op het gevaar van seizoensaanbidding. Islam is een alomvattende levenswijze en bevat zaken gerelateerd aan doctrines (‘aqaaid), aanbiddingen (‘ibadaat), transacties (moe’amalaat) en moraal (akhlaq). Bovendien behelst Islam de relatie van de mens met Zijn schepper, met zichzelf en met zijn medemens. Dit betekent dat het credo (‘aqiedah) van Islam alomvattend is en zowel spiritueel als politiek van aard is. Spiritueel, omdat zij een alomvattende visie heeft aangaande hetgeen voor het leven was, hetgeen er na het leven zal zijn en de relatie tussen dezen. Tevens is zij politiek aangezien zij regels, wetten en systemen heeft ter ordening van het leven. Er bestaat in Islam dus niet zoiets als ‘Geeft dan aan Caesar, aan de keizer, terug wat van de keizer is en aan God wat van God is’. De moslim zou dus moeten waken voor seizoensaanbidding, opdat hij niet verwordt tot een persoon die Allah enkel tijdens de Ramadan of tijdens festiviteiten aanbidt. Deze vorm van aanbidding heeft in moderne westerse samenlevingen geleid tot ontkerkelijking en groeiende secularisering. In de Koran wordt deze vorm van aanbidding ten strengste veroordeeld:

وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّىٰ يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ

‘En aanbid uw Heer totdat de yaqien u bereikt’. (VBK, soera al-Hijr: vers 99)

Ibn al Djawzi zei over dit vers:

قوله تعالى: { حتى يأتيَك اليقين } فيه قولان: أحدهما: أنه الموت، قاله ابن عباس، ومجاهد، والجمهور، وسمي يقيناً، لأنه موقَن به. وقال الزجاج: معنى الآية: اعبد ربك أبداً، ولو قيل: اعبد ربك، بغير توقيت، لجاز إِذا عبد الإِنسان مرة أن يكون مطيعاً، فلما قال: { حتى يأتيَك اليقين } أُمر بالإِقامة على العبادة ما دام حيَّاً

”De uitspraak van Allah (totdat de yaqien u bereikt) kent twee betekenissen (opinies). Een van de betekenissen is de dood (al mawt). Dit was de opinie van Ibn ‘Abbas, Mujahid en deze werd door de meerderheid gedragen. De reden dat het ‘yaqien’ wordt genoemd is omdat het onvermijdelijk is. En Al-Zajjaaj heeft gezegd: de betekenis van dit vers is: aanbid je Heer te allen tijde. Want als er zou worden gezegd: aanbid je Heer, zonder de tijdsperiode te specificeren, zou het toegestaan/redelijk zijn voor een persoon om Allah slechts een keer te aanbidden om te boek te staan als gehoorzaam persoon. Echter, toen er werd gezegd: totdat de yaqien u bereikt, werd vastgelegd dat men Allah dient te aanbidden zolang men leeft.”

Comments

comments

DELEN