Grote kledingzaken als het Britse Marks&Spencer en het Japanse Uniqlo maken zich op voor de verovering van de markt voor de islamitische vrouw. In Frankrijk stuit die ambitie op weerstand.

De lokroep van de grote wereldwijde markt voor ‘kuise kleding’ klinkt steeds luider. De waarde hiervan wordt geschat op 500 miljard dollar in 2019, een goede reden om voor een aantal merken het risico van imagoschade voor lief te nemen.

De Franse minister voor vrouwenrechten, Laurence Rossignol, spreekt van een bijzonder zorgelijke ontwikkeling. “Deze kleding is gemaakt met een doel: sociale controle uitoefenen op het lichaam van vrouwen” zegt ze in een ochtendprogramma.

Helaas wordt steeds een poging gedaan op onze zusters om er ‘fashionable’ bij te lopen. Vorig jaar hadden wij al in een artikel aandacht besteed aan het fenomeen ‘mipster’.

In het Westen wordt vanuit een individuele gedachtegang gekeken naar kleding. Iedere persoon heeft zijn eigen beweegredenen en door zich anders te kleden probeert men een eigen identiteit te vormen.

In de Islam vormen alle individuen gezamenlijk een collectief. Voor kleding zijn vanuit de Goddelijke bronnen kaders opgesteld voor privé en publieke sferen.

Wij dienen ons te houden aan de voorschriften van Allah (swt) en ons niet gek te laten maken door inmenging van de modeketens.

 

Bron

Comments

comments

DELEN