In de moslimwereld geniet het idee van implementatie van Islam door de staat brede steun onder de moslims. De discussie gaat daar hoofdzakelijk over de manier waarop de implementatie van Islam tot stand gebracht moet worden. Er is een grote groep moslims die gelooft in radicale verandering, oftewel in vervanging van alle bestaande wetten en systemen door de wetten en systemen van Islam op één moment. Maar er zijn ook veel moslims volgens wie de verandering meer geleidelijk plaats zou moeten vinden.

Volgens de moslims die geloven in geleidelijke verandering heeft de westerse wereld niet enkel de wens om verandering naar Islam in de moslimwereld te voorkomen, maar ook de middelen en de macht om dit te voorkomen. Daarom, zeggen zij, moet de verandering naar Islam geleidelijk aan nagestreefd worden zodat de vijanden van Islam niet teveel schrikken en de implementatie van Islam niet teveel tegen zullen werken. En, zeggen zij, daarom moeten degenen die streven naar de implementatie van Islam hun ware doelstellingen verborgen houden en niet openlijk en duidelijk over hun doelstellingen praten.

De moslims die geloven in radicale verandering, echter, zeggen dat Allah (swt) juist degenen die streven naar de implementatie van Islam zal helpen, als zij zich luid en duidelijk afzetten tegen de vijanden van Islam en zij luid en duid verklaren dat zij Islam willen.

Ten grondslag aan dit meningsverschil ligt een verschil in vertrouwen (tawakkoel) in Allah (swt). De “radicalen” erkennen de macht van de vijanden van Islam, maar zij geloven dat “vertrouwen in Allah (swt)” zal volstaan tegen iedere vijand voor de moslims die werkt voor Islam op de manier die Islam voorschrijft. De “geleidelijken”, daarentegen, geloven niet dat “vertrouwen in Allah (swt)” genoeg is om de macht van de vijanden van Islam te boven te komen.

Deze discussie tussen de “radicalen” en de “geleidelijken” is dus in werkelijkheid een theologische discussie. Een dergelijke discussie kan niet door het verstand van de mens beslecht worden. Enkel Islam, het Oordeel van Allah (swt), kan dit.

De bronnen van openbaring van Islam hebben het volgende te zeggen over deze kwestie.

Ten eerste, de bronnen van openbaring van Islam zijn duidelijk dat de overwinning afkomstig is van Allah (swt) en dat de overwinning niets te maken heeft met de eigen macht of met de macht van de vijand:

إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِالْمُؤْمِنُونَ

Als Allah u helpt, zal niemand u overweldigen, maar als Hij u verlaat, wie is er dan die u buiten Hem kan helpen?” (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Aali Imraan 3, vers 160)

إِنَّ الَّذِينَ يُحَادُّونَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ أُولَٰئِكَ فِي الْأَذَلِّينَ ﴿٢٠﴾ كَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَرُسُلِي ۚ إِنَّ اللَّهَ قَوِيٌّ عَزِيزٌ ﴿٢١﴾

Waarlijk, degenen die Allah en Zijn Boodschapper tegenwerken zullen worden vernederd. Allah heeft verordend: ‘Voorwaar Ik en Mijn boodschappers zullen zegevieren’. Voorzeker Allah is Sterk, Almachtig.” (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Al Moedjaadalah 58, vers 20 – 21)

Ten tweede, Allah (swt) heeft de moslims belooft dat Hij (swt) hen Zijn (swt) overwinning zal geven als zij vasthouden aan Islam:

وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا * وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ

En voor hem die Allah vreest, zal Hij een uitweg bereiden. En Hij zal hem onderhouden vanwaar gij het niet verwacht.” (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera At Talaq 65, vers 2 – 3)

إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ ﴿٥٥﴾ مَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ ﴿٥٦﴾

Uw vrienden zijn slechts Allah en Zijn boodschapper en de gelovigen die het gebed houden en de Zakaat betalen en aanbidden. En hij, die Allah en de boodschapper en de gelovigen tot vrienden neemt, weet dat de partij van Allah zeker zal zegevieren.” (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Al Maida 5, vers 56)

Ten derde, Allah (swt) heeft de moslims opgedragen om vertrouwen te hebben in deze zaak, dat Hij (swt) hen zeker zal helpen en de overwinning zal geven als zij werken voor de zaak van Islam. Het bewijs hiervoor is het feit dat de verzen die Allah’s (swt) belofte van hulp voor de gelovigen bespreken eveneens de kwestie van het vertrouwen in Allah (swt) bespreken:

وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا * وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ ۚ وَمَن يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ بَالِغُ أَمْرِهِ ۚ قَدْ جَعَلَ اللَّهُ لِكُلِّ شَيْءٍ قَدْرًا

En voor hem die Allah vreest, zal Hij een uitweg bereiden. En Hij zal hem onderhouden vanwaar gij het niet verwacht. En voor hem, die zijn vertrouwen in Allah stelt, is Allah toereikend. Voorwaar, Allah volbrengt Zijn voornemen, Hij heeft voor alles een maatstaf bepaald.” (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera At Talaq 65, vers 2 – 3)

 فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ ﴿١٥٩﴾  إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلَا غَالِبَ لَكُمْ ۖ وَإِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذِي يَنْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ ۗ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِالْمُؤْمِنُونَ ﴿١٦٠﴾

… en wanneer gij vastbesloten zijt, leg dan uw vertrouwen in Allah. Voorzeker, Allah heeft degenen lief die vertrouwen in Hem hebben. Als Allah u helpt, zal niemand u overweldigen, maar als Hij u verlaat, wie is er dan die u buiten Hem kan helpen? In Allah zullen de gelovigen hun vertrouwen leggen.” (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Aali Imraan 3, vers 159 – 160)

Ten vierde, Allah (swt) heeft gezegd dat Hij (swt) de gelovigen eerst zal testen in hun vertrouwen in Hem (swt), alvorens Hij (swt) hen Zijn (swt) hulp en overwinning zal geven:

قَالَ مُوسَىٰ لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُوا بِاللَّهِ وَاصْبِرُوا ۖ إِنَّ الْأَرْضَ لِلَّهِ يُورِثُهَا مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ ۖ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ 

Mozes zei tot zijn volk: ‘Zoek de hulp van Allah en weest geduldig. Voorzeker, de aarde behoort aan Allah. Hij geeft haar als erfdeel aan wie Zijner dienaren Hij wil en de uiteindelijke overwinning is voor de godvrezenden.” (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Al ‘Araaf 7, vers 128)

وَكَأَيِّن مِّن نَّبِيٍّ قَاتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُوا لِمَا أَصَابَهُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَمَا ضَعُفُوا وَمَا اسْتَكَانُوا ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ (146) وَمَا كَانَ قَوْلَهُمْ إِلَّا أَن قَالُوا رَبَّنَا اغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَإِسْرَافَنَا فِي أَمْرِنَا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَى الْقَوْمِ الْكَافِرِينَ (147فَآتَاهُمُ اللَّهُ ثَوَابَ الدُّنْيَا وَحُسْنَ ثَوَابِ الْآخِرَةِ ۗ وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ (148)

Er zijn vele profeten geweest aan wier zijden talrijke aanbidders van de Heer streden. Zij verslapten door niets wat hen op de weg van Allah overkwam, noch verzwakten zij, noch vernederden zij zich. En Allah heeft de geduldigen lief. En hun woord was slechts: ‘Onze Heer, vergeef ons onze zonden en de buitensporigheden in ons gedrag en maak ons standvastig en help ons tegen het ongelovige volk’. Daarom gaf Allah hun de beloning van deze wereld, alsmede een goede beloning in de volgende en Allah heeft degenen die goeddoen, lief.” (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Aali Imraan 3, vers 146 – 148)

De moslim moet dus niet verwachten dat hij in comfort, gemak en luxe naar de overwinning geleid zal worden. Juist integendeel, hij moet verwachten dat Allah (swt) hem eerst naar de meest zwakke en onmogelijk lijkende positie zal leiden, zoals Moesa (as) eerst naar de onpasseerbare zee werd geleid met het leger van Fir’aun in zijn rug, en dat hij pas hierna de overwinning zal kunnen krijgen.

Ten vijfde, Allah (swt) houdt er van wanneer de moslim op zijn moment van maximale zwakte, op het moment dat volledige vernietiging door de vijanden van Islam onvermijdelijk lijkt, zijn vertrouwen compleet in Hem (swt) stelt en zich luid en duidelijk afzet tegen deze vijand:

الَّذِينَ قَالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزَادَهُمْ إِيمَانًا وَقَالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَكِيلُ﴿١٧٣﴾فَانْقَلَبُوا بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَفَضْلٍ لَمْ يَمْسَسْهُمْ سُوءٌ وَاتَّبَعُوا رِضْوَانَ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ ﴿١٧٤﴾

En toen de mensen tot hen zeiden: ‘De volkeren hebben zich tegen u verzameld, vreest hen daarom’, vermeerderde dit hun geloof en zij antwoordden: ‘Allah is ons genoeg en Hij is een uitstekende Beschermer’. Daarom keerden zij met de gunst en genade van Allah terug, geen kwaad had hen aangeraakt en zij volgden Allah’s welbehagen; en Allah is de Heer van grote overvloed.” (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Aali Imraan 3, vers 173 – 174)

En ten zesde, als de moslim op dit moment van zwakte niet zijn volledige vertrouwen in Allah (swt) stelt, dat zal Allah (swt) hem niet helpen, zo heeft Hij (swt) beloofd:

وَلَا تَرْكَنُوا إِلَى الَّذِينَ ظَلَمُوا فَتَمَسَّكُمُ النَّارُ وَمَا لَكُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِنْ أَوْلِيَاءَ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ 

Stel uw vertrouwen niet in degenen die tirannen zijn, anders zal het vuur ook u raken, en u heeft geen (adviserende en ondersteunende) vrienden buiten Allah, en dan zult u niet geholpen worden.” (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Hoed 11, vers 113)

Uit dit alles blijkt dat de moslim compleet vertrouwen (tawakkoel) en geduld (sabr) moet hebben in de spoedige komst van de hulp van Allah (swt). Het enige waar hij bezorgd voor moet zijn, is het werken voor Islam op de manier die Allah (swt) voorschrijft en daarin nooit de ongelovigen tot bondgenoten nemen omdat daarmee de overwinning van Allah zal worden afgesneden. Allah (swt) zegt:

لَّا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِن دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۖ وَمَن يَفْعَلْ ذَٰلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَن تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً ۗ وَيُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ ۗ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ

Laat de gelovigen geen ongelovigen als (adviserende en ondersteunende) vrienden nemen, boven de gelovigen. En wie dat doet snijdt zichzelf af van (de hulp van) Allah, tenzij gij u zorgvuldig voor hen hoedt. En Allah waarschuwt u voor Hemzelf en tot Allah zullen allen wederkeren.” (Zie de vertaling van de betekenissen van de Koran, soera Aali Imraan 3, vers 28)

 

Comments

comments

DELEN