Dagelijks worden we geconfronteerd met overwegend negatief nieuws rondom Islam en moslims. Sommigen kijken liever weg, anderen vinden het moeilijk om nog iets positiefs uit de situatie te halen, wanneer ze keer op keer worden blootgesteld aan negatieve berichtgeving en afgrijselijke beelden van verminkte lichamen. Een ding is zeker: verslagenheid komt niet voor in het vocabulaire van de moslim.

Tijdens de Slag van Oehoed werd het valse nieuws verspreid dat de Profeet (صلى الله عليه وسلم) zou zijn gedood. Dit nieuws had als doel om de moslims te demoraliseren, zodat de moed hen in de schoenen zou zakken.

Naast het nieuws dat werd verspreid, kwamen 70 personen van onder de Ansaar om het leven. Daarnaast kwamen sterkhouders als Hamza ibn Abdoel-Moettalib  (رضي الله عنه) en Moes’ab ibn ‘Oemair  (رضي الله عنه) om bij de Slag. Diverse metgezellen waren teneergeslagen en wensten de handdoek in de ring te gooien, maar de geopenbaarde verzen boden hen troost en perspectief. Verzen die spraken over de voorgaande Profeten, die ondanks zware beproevingen overwonnen. Verzen die spraken over het einde van de tirannie. Verzen die spraken over het feit dat de gelovigen niet dienden te verzwakken, niet wanhopig moesten worden, omdat ze uiteindelijk zouden overwinnen. Verzen die spraken over Djannah en de opofferingen die daarvoor nodig zijn. Verzen die spraken over de realiteit van veldslagen en eventueel verlies van mankracht. Verzen die spraken over de wijze waarop politieke  machtsstructuren veranderen, over beproevingen waarbij het kaf van het koren wordt gescheiden, over voorgaande Profeten die zijn heengegaan en dat dit niet betekent dat men de strijd moet staken.

Op deze manier werden de gelovigen gestimuleerd om door te gaan, zelfs toen dit haast onmogelijk leek. Dit is het perspectief dat de Koran hen bood en er uiteindelijk voor zorgde dat zij bergen konden verzetten. Aan ons om deze lijn door te trekken.

Comments

comments

DELEN