Minister Asscher stelde in februari 2005, in een artikel genaamd ‘We hebben een Hollandse islam nodig’ dat in het curriculum van de Nederlandse imamopleiding, gelijkheid van man en vrouw en andere Nederlandse kernwaarden centraal moeten staan. Ruim tien jaar later wordt het Islamdebat nog steeds gekenmerkt door stereotype vraagstukken, waaronder de ongelijkheid tussen man en vrouw in Islam. Sommigen reageren hierop door te zeggen: ‘In Islam zijn mannen en vrouwen (ook) gelijkwaardig.’ Echter is de propositie van ‘gender equality’ geen vaste stelregel, maar het gevolg van een specifieke historische strijd. In de westerse wereld heerste er eeuwenlang een patriarchale structuur die zijn weerslag had op de rolpatronen in de samenleving. Ongelijke rolpatronen en machtsverhoudingen kwamen ook op taalkundig gebied tot uiting. Denk hierbij aan spreekwoorden als: ‘Het enige recht van de vrouw is het aanrecht’ of ‘een vrouw zonder man, is een vrouw zonder ziel.’ Bovendien stelde zelfs de vermaarde filosoof Aristoteles dat de vrouw een onvolmaakte versie van de man was en de vrouw werd in diverse kringen als symbool van het kwaad gezien. In de 20e eeuw ontstonden er diverse intellectuele, politieke en- sociale bewegingen die pleitten voor meer vrouwenrechten. In 1908 vond er een demonstratie van duizenden textielarbeiders plaats in New York, waarbij vrouwen betere lonen, achturige werkdagen en vrouwenkiesrecht eisten. Deze gebeurtenis luidde de Internationale Vrouwendag in die tot op heden jaarlijks wordt gevierd. Heden ten dage behoort Cambridge tot een van de meest gerenommeerde universiteiten in de wereld, maar tot 1947 was het voor vrouwen niet mogelijk om daar af te studeren.

In Islam is gelijkheid tussen man en vrouw nooit het uitgangspunt geweest. De Goddelijke oordelen gelden voor zowel man als vrouw in hun capaciteit als mens. Hierbij wordt geen rekening gehouden met gelijkheid of met de vraag wie meer privileges geniet. Er is sprake van een mens die ongeacht zijn sekse behoeften en instincten heeft en deze behoeften en instincten dienen gereguleerd en bevredigd te worden. Dit geldt voor zowel man als vrouw. Allah (swt) zegt:

يَا أَيُّهَا النَّاسُ اتَّقُوا رَبَّكُمُ الَّذِي خَلَقَكُم مِّن نَّفْسٍ وَاحِدَةٍ وَخَلَقَ مِنْهَا زَوْجَهَا وَبَثَّ مِنْهُمَا رِجَالًا كَثِيرًا وَنِسَاءً ۚ

“O mensen, vreest jullie Heer die jullie uit één wezen geschapen heeft, die uit hem zijn echtgenote schiep en die uit hen beiden vele mannen en vrouwen heeft voortgebracht.” (VBK, soera al-Nisaa, vers 1)

De Islamitische wet- en regelgeving geldt voor zowel mannen als vrouwen. Allah (swt) zegt:

مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَىٰ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً ۖ وَلَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ

“Wie, hetzij man of vrouw deugdelijk handelt als gelovige, die zullen Wij een goed leven laten leiden en Wij zullen hen met hun loon belonen voor het beste dat zij deden.” (VBK, soera an-Nahl, 97)

Uiteraard zijn er uitzonderingen wanneer het bijvoorbeeld gaat om kwesties die gerelateerd zijn aan de natuur van de man/vrouw en de karakteristieken van de man/vrouw. Denk hierbij aan de wijze waarop men zich kleedt. Ook zijn er verschillende rollen weggelegd voor beide seksen. Zo zijn er specifieke Goddelijke oordelen die gelden voor de menstruerende en zwangere vrouw. Evenzeer ligt de verantwoordelijkheid van het geven van de mahr (bruidsschat) bij de man. Hetzelfde geldt voor de financiële uitgaven ten behoeve van het gezin, terwijl de vrouw niet verplicht is om inkomsten te genereren. Specificatie in deze context duidt niet op ongelijkheid, maar is een oplossing voor de handelingen van specifiek de man en de vrouw in hun capaciteit en rol als man en vrouw. De roep om gelijkheid tussen man en vrouw is derhalve nooit een discussiepunt geweest binnen Islam, maar is het directe gevolg van een strijd (in de westerse wereld) die anno 2016 nog steeds niet is gestreden. Van de moslims eisen dat zij hierin meegaan en zichzelf ‘vrijvechten’ is niets anders dan een vorm van projectie waarbij eigen problemen en tekortkomingen op de moslims worden geprojecteerd. Minder projectie, meer zelfreflectie!

Comments

comments

DELEN