Extra aandacht voor Wilders is niet het grootste probleem. Sterker nog, hij kan gedijen in een politiek systeem dat hem alle ruimte biedt. Daar moet onze kritiek op gericht zijn.

De vraag is welke concepten we dragen. Gaat het ons daadwerkelijk om het beschermen van de islamitische identiteit of is acceptatie veel belangrijker? Dit bepaalt namelijk welke koers we volgen. 

Een aankondiging voor een cartoonwedstrijd was genoeg om sommigen zover te krijgen dat de mogelijkheid om de Profeet صلى الله عليه وسلم te beledigen onsmaakvol is, maar gerespecteerd moet worden onder het mom van de vrijheid van meningsuiting. Niet reageren zou staan voor volwassenheid en een groot deel dat vreedzaam demonstreerde in het buitenland, wordt voor het gemak weggezet als intolerant.

Iedere natie kent zogenaamde ‘red lines’. Het is makkelijk om eenieder die reageert weg te zetten als een fanatiekeling. Toen men één vuist maakte tegen de komst van Pegida was het moedig. Toen men zich massaal uitsprak tegen ‘Minder,Minder’, werd zelfs de minbar hiervoor gebruikt. Maar nu we wederom een standpunt in dienen te nemen die wellicht sommigen tegen de borst stuit, omdat we tegen een stootje moeten kunnen, is het ineens wijsheid om het te negeren. Wat voor signaal geef je hiermee af? ‘Kijk, ik ben volwassen en kan wel tegen een stootje’. ‘Zie je nou wel, we zijn hetzelfde’.

‘Eigenwijs’, ‘standvastig’, ‘radicaal’, ‘kleine groep’. De wijze waarop de protesten in Pakistan worden geduid, kenmerkt de wijze waarop religieuze ideeën of symbolen worden benaderd. Ook bij het niqabverbod bijvoorbeeld, probeerde men de indruk te wekken dat het maar om een kleine groep gaat en dat de meeste moslims er toch niets mee hebben. Op deze manier is het makkelijker om beleid door te voeren zonder dat er veel poespas bij komt kijken.

Concepten die men als problematisch beschouwt, worden niet voor niets gemarginaliseerd en aan de ‘’extremisten’’ en ‘’radicalen’’ toegeschreven, om zodoende de indruk te wekken dat deze concepten niet breed gedragen worden binnen de moslimgemeenschap. Dit is precies waarom je schouders ophalen bij beledigingen (zonder een intellectueel weerwoord te bieden) van de Profeet صلى الله عليه وسلم er juist voor zorgt dat men de bredere agenda die hierachter schuilt (assimilatiebeleid) in de kaart speelt. Niet voor niets stelde Rutte: : “moslims moeten tegen een stootje kunnen. Dat hoort bij een westerse samenleving met de vrijheid van meningsuiting.”

De cartoonwedstrijd gaat niet door, maar er is een hele belangrijke les hierin voor de moslimgemeenschap. Allah test ons op verschillende manieren. Soms om te kijken welk standpunt (mawqif) wij innemen. Of wij Zijn Dien steunen en de islamitische identiteit waarborgen. Slaag je of val je juist door de mand. Zo ook is het nu duidelijk geworden wie het overheidsdiscours steunt en wie zich ertegen uitspreekt.

Genoeg voorbeelden van helden in de geschiedenis die door één mawqif een heldenrol hebben vertolkt. Denk bijv. aan Zaid ibn al-Dathinna رضي الله عنه die op het punt stond om geëxecuteerd te worden en er werd hem gevraagd of hij niet liever had dat de Profeet صلى الله عليه وسلم in zijn plaats zou worden geëxecuteerd.

Hierop antwoordde hij dat hij zelfs niet zou wensen dat de Profeet صلى الله عليه وسلم door een doorn zou worden geprikt terwijl hij veilig bij zijn familie zou zitten. Hiermee dwong hij zelfs respect af van de vijanden, die onder de indruk waren van de loyaliteit en liefde van de Sahaba t.o.v. de Profeet صلى الله عليه وسلم.

Maar denk ook aan imam Ahmad رحمه الله, die zich uitsprak tegen khalq ul-Quran (het idee dat de Koran zou zijn geschapen) , in een tijd dat bijna niemand anders dit deed. Het zijn uiteindelijk onze mawaaqif (standpunten) die tellen.

Bovendien leert het ons dat de moslimgemeenschap de potentie heeft om een publieke opinie te creëren. De protesten in Pakistan (of de aangekondigde demonstratie in Turkije) bevestigen deze potentie. We zouden de menselijke en intellectuele kracht van de moslimgemeenschap dus niet moeten onderschatten. De vraag is enkel of we bereid zijn om deze potentie te allen tijde in te zetten in het belang van Islam en de moslims.  

Comments

comments

DELEN